"They are blind, they only see images _ Están ciegos solo ven imágenes" _ Mahmud Shabistari Persia S.XIV.

Creació i Teofanía


Creació i Teofanía
Sonia Castaño


Pág. 12

Endinsar-se en l’àmbit de l’invisible a través de les imatges o “formes visibles”. Comença el que anomena “el procés de desvelament de la realitat”, a descórrer el vel de l’ocultació, cercant la manifestació d’una realitat amagada. El món fins ara conegut és una realitat dubtosa i improbable, sospitosa i ambigua. Es tracta de desvelar aquesta falsa realitat, que anomena “des-realitat”, per poder accedir a la verdadera realitat, despullada i sense ocultacions, que es mostra més intensa que la dimensió ordinària. L’artista, mitjançant les seves imatges, entra en lluita amb aquesta “des-realitat” dominant en la nostra societat actual, la intensitat de la qual, sota el desenvolupament del capitalisme global, ha acabat imperant, convertint-se en“un somni creat a partir de la imatge com a vel, com a instrument social de ceguera”.

En la tradició islàmica, l’aspecte del món com a vel, com a ocultació (hijâb), és en
si un element immanent del cosmos i de la relació de l’home amb ell. Segons la
cosmovisió islàmica, l’home actual ha confós la creació (khalq) per la veritat increada
(al-Haqq). Per a la cosmovisió islàmica, la comprensió del fet que el món és creació
implica la consciència de la veritat increada que el transcendeix i, al mateix temps,
resplendeix a través d’ella.


Pág. 13
La imatge ja no és utilitzada com a vehicle de comunicació sinó com a
vehicle de comunió, substituirà el signe pel símbol per poder expressar la seva sospita
que més enllà de l’aparença hi ha quelcom que sempre resta ocult.

Pág 17
Ibn ‘Arabî sosté que en el món visible existeixen llocs de visió on es fa manifest el
regne invisible. Aquest “món imaginal”, mundus imaginalis en llatí, és el món de la
sensibilitat suprasensible, el món del cos subtil, “el lloc on l’espiritual es corporitza i el
corporal s’espiritualitza”, com es diu en el sufisme. Així doncs, aquest món, actua com
una frontera intermediària entre el món intel·ligible i el món sensible, manté un
paral·lelisme total tant amb l’un com amb l’altre. Es desenvolupa dins de la seva pròpia
geografia imaginal” i dins del seu propi “temps imaginal”. És en aquest món on tenen
lloc les visions, l’escenari on succeeixen en la seva veritable realitat els esdeveniments
visionaris i el desplegament del llenguatge simbòlic30.

Aquest mundus imaginalis o ‘alam al-mithâl, seria, sempre segons els nostres esquemes,
com una tercera dimensió del real, en la que conflueixen totes les forces físiques y
psíquiques, l’element mateix de la seva conjunció, el “mig”, en tots els sentits del terme,
de la seva irradiació. El món imaginal és, en una paraula, el món mateix, contemplat en la
seva indivisió, abans de ser sotmès als nostres plantejaments fraccionadors,
simplificadors, el món en la seva glòria primera, on se situen les visions, on el real es
transfigura31. Henri Corbin


Pág. 25
(wahab)
Passivitat i desig s’uneixen en aquesta experiència poètica. Uns papers al vent en
un carreró de Tànger ens mostren en aquest vídeo la “dansa subtil” de les coses, la
fragilitat i l’efímer de l’instant. Diaris, bosses de plàstic, mocadors de paper, tots ells
destinats a desaparèixer. Però la contemplació col·lapsa el temps de l’instant i obre una
porta a un altre espai sense límits. En aquest vídeo podem contemplar la dansa eterna de
les trobades i els comiats, ara en forma d’un diari i una bossa de plàstic que es freguen
atrapats en un remolí de vent. La fulla del diari s’obre, capritxosament la bossa es posa
sobre ella i tornen a repetir una vegada i una altra aquesta dansa eterna. Algú passa aliè
a l’escena desapercebuda, invisible sense l’estat de contemplació41

La contemplació es relaciona
sempre amb l’estat de quietud, de silenci i buidor. La contemplació és una
acció atenta i despresa de qui només està present “aquí i ara”. És degut a aquest estat
que es pot contemplar la realitat mentre que la resta de passejants passen pel seu
costat sense veure.
La contemplació és un coneixement directe resultant d’una percepció presencial. Si el desvelament consisteix en “aixecar el vel” que oculta la veritable realitat, la contemplació és la presència o el reflex d’aquesta realitat dins nostre, reflectint-se en el nostre cor com si aquest fos un nítid mirall.